Tesla Fuskar

Det verkar som om Tesla i sin iver att propagera för elbilens förträfflighet har gjort bort sig. Man har i reklamen angett att Model S P85D har 700 hk och klarar 0-100 km/h på 3.3 s. Nu har ett antal besvikna norska kunder begärt ersättning från Tesla för vad man anser vara vilseledande reklam då den verkliga effekten på drivhjulen bara är ca. 469 hk.

Tesla försvarar sig med att bilen visst har potentialen att ge 700 hk…om man kopplar den till en extern strömkälla.  I klartext betyder det att man placerar den i en bromsbänk och kopplar in ett stort stationärt batteri eller en generator. Mer finns att läsa här.

Det säger sig självt hur absurt det försvaret är. Det är som att säga i reklamen att ens nya snåldiesel har en räckvidd på 300 mil och när det visar sig att den inte har det, hävda att det har den visst om man kopplar den till en tankbil som kör efter.

Nå stämmer detta?

Låt oss göra ett snabbt överslag.

Enligt Tesla själva:

  • Effekt 700 hk
  • Acceleration 0-100 3.3 s.
  • Tjänstevikt 2239 kg

 

Acceleration är förändring i hastighet så för att accelerera från 0-100 på 3.3 s. så måste accelerationen vara:

acc

Vi antar linjär acceleration.

I Bosch Automotive Handbook s.437 finns en ekvation som anger vad man kallar achieveable acceleration. Konstanten k anger förhållandet mellan last på drivhjul och  fordonets vikt. Det är lite otydligt vad man menar tycker jag. Man säger att k=1 vid drift på alla hjul och vid 50% lastdistribution är k=0.5.  På Teslan blir det k=1 eftersom den är fyrhjulsdriven.

acc2

 

Pe anges i kW, v i km/h och m i kg. Vi får med värden insatta:

acc3

Observera att ekvationen är en starkt förenklad modell. Den säger ingenting om luftmotstånd, rullmotstånd och andra effektförluster. Det här är den effekt som krävs på drivhjulen för att klara att accelerera en massa på 2239 kg. 0-100 km/h på 3.3 s. I realiteten måste alltså motorn utveckla mer än 702 hp för att uppfylla Teslas angivna prestanda.

batterytrailerFramtidens bil? Obs styggelsen ovan är inte en Tesla.

Är det tänkt att fungera som på bilden ovan (fast då skulle räckvidd och prestanda försämras på grund av den extra vikten).

I vilket fall verkar det som om Tesla faktiskt ljuger.

Advertisements
Det här inlägget postades i Teknik och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s